Nieuwe werkwijze carnavalsoptochten stap voorwaarts

Donderdag 21 maart 2019

De laatste jaren veroorzaakten de carnavalsoptochten in onze gemeente de nodige overlast. Denk bijvoorbeeld aan overmatig alcoholgebruik, onveilige carnavalswagens, harde muziek en zwerfafval. Door een vernieuwde werkwijze van de gemeente is afgelopen carnaval rustig verlopen.

Aanpak onder de loep
In 2014 hebben wij een reglement opgesteld voor de deelnemers en organisatoren van de carnavalsoptochten in onze gemeente. Doel was om de overlast rondom de optochten terug te dringen. Helaas had deze aanpak, ondanks tussentijdse verbeteringen, onvoldoende effect en bleef de overlast aanhouden. Deze verbeteringen hadden betrekking op het drankgebruik, milieutechnische aspecten en informatieavonden voor de organiserende verenigingen. In de aanloop naar carnaval 2019 hebben we daarom onze werkwijze geëvalueerd en de nodige wijzigingen doorgevoerd.

Verbeteringen
Dit jaar hebben onze toezichthouders zich geconcentreerd op 3 optochten. De carnavalswagens werden grondiger gecontroleerd en er was nauw contact met de verantwoordelijken van de wagens. Ten tijde van de “lempkesoptochten” was er zelfs op elke carnavalswagen één persoon van of namens de organisatie. Ook werd het geluidsniveau meerdere malen gecontroleerd door zowel de toezichthouders als de carnavalsverenigingen. Al deze verbeteringen hebben hun werk gedaan.

Rustig en respectvol
Organisaties kunnen meer dan tevreden terugkijken op rustig en respectvol verlopen optochten. Toezicht en handhaving heeft hierdoor enkel toezichthoudend hoeven optreden. Deelnemers hebben zich buitengewoon correct en meewerkend gedragen. Kortom, een groot chapeau en dankjewel aan een ieder die aan dit succes heeft bijgedragen.

Gemeentehuis Margraten (Op afspraak)

  • Amerikaplein 1, 6269 DA Margraten
  • Nu gesloten.
  • Dinsdag: 9.00 - 12.00 uur

Servicepunt Eijsden (Op afspraak)

Receptie KCC Margraten