Legalisatie handtekening-garantstelling en logiesverstrekking

Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u die laten legaliseren. U zet dan bij de gemeente uw handtekening op het document. Neem een geldig identiteitsbewijs mee waarop uw handtekening staat zodat de ambtenaar dit kan vergelijken. De gemeente bevestigt met een stempel op het document dat het uw handtekening is

Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. U hebt bijvoorbeeld een gelegaliseerde handtekening nodig als u iemand een volmacht wilt geven. Een bedrijf of organisatie kan ook om een gelegaliseerde handtekening vragen. 

Als u een gast uit het buitenland uitnodigt en u hiervoor garant staat, is legalisatie van uw handtekening op een speciaal formulier nodig. Dit is een andere procedure.

De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of formulier. De ambtenaar van de gemeente controleert de handtekening op het document met de handtekening op uw identiteitsbewijs. U krijgt de legalisatie meteen mee.

Legalisatie van een handtekening moet u zelf doen. U kunt dit niet door iemand anders laten doen.

U kunt uw handtekening in elke gemeente in Nederland laten legaliseren. Dit hoeft niet per se in de gemeente waar u woont.

Klik hier om een afspraak te maken.

Kosten

€ 7,60 per legalisatie.