Slachtoffer van mogelijke ID fraude

U kunt het vermoeden van fraude met een kopie of het documentnummer van uw paspoort of Nederlandse identiteitskaart (NIK) rechtstreeks melden bij de gemeente.

Het komt voor dat u slachtoffer wordt van fraude door oneigenlijk gebruik van een kopie of documentnummer van uw paspoort of Nederlandse identiteitskaart. Daarnaast kunt u een gegronde reden hebben om te vrezen dat u slachtoffer wordt van deze fraude. De fraude hoeft dan nog niet te zijn gepleegd. Mogelijke (kopie)fraude kan niet digitaal worden gemeld! Het document moet direct worden ingeleverd bij de gemeente en een nieuw document kan worden aangevraagd.

De vermissing van uw ID document kunt u online registreren via onderstaande rode knop 'Direct regelen'

Direct regelen Afspraak maken

Indien u niet over een DigiD inlog beschikt dient u een afspraak te maken om dit persoonlijk te regelen.

Bent u uw Nederlandse rijbewijs kwijt, is het gestolen of maakt iemand er misbruik van? Geef dit dan gratis online aan ons door. Ook als u in het buitenland woont. Wij blokkeren uw rijbewijs direct, zodat niemand er (verder) misbruik van kan maken. Vraag daarna een nieuw rijbewijs aan.

Op het moment dat uw paspoort of Nederlandse identiteitskaart bij identiteitsfraude betrokken is, raden wij u om een nieuw document aan te vragen. Doordat wij bij de nieuwe aanvraag het document direct inhouden verkleint dit de kans op identiteitsfraude. Ook kunnen wij in overleg met u ook een specifieke meldingsprocedure volgen. In dat geval wordt het documentnummer van uw paspoort of Nederlandse identiteitskaart gesignaleerd in het Basisregister reisdocumenten. Hierdoor wordt verder misbruik van het document zoveel als mogelijk voorkomen.

Vragen over Slachtoffer van mogelijke ID fraude?

Neem contact met ons op via:

Heeft u kunnen vinden wat u zocht?