Rioolverstopping

Iedereen heeft wel eens last van water dat niet of moeilijk doorloopt. Als dit binnenshuis het geval is, bent u zelf verantwoordelijk voor het oplossen van de verstopping en de hiermee gepaard gaande kosten. Zit het probleem van de verstopping buitenshuis? De locatie van de verstopping bepaald dan wie verantwoordelijk is voor het oplossen van de verstopping en de hiermee gepaard gaande kosten. De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van het riool dat in openbaar terrein ligt, met andere woorden tot aan uw perceelsgrens. In alle andere gevallen bent u dat of de verhuurder van uw woning.

Wat moet ik doen?

Heeft u problemen met water dat binnenshuis niet of moeilijk doorloopt?
U kunt het volgende doen: Probeer eerst met een zuignap-ontstopper de afvoer op gang te krijgen. Dit kan het best door een laagje water in de bak te laten staan en het overloopgat met een doek te dichten. Plaats dan de zuignap op de afvoer en druk deze helemaal in. Beweeg de zuignap op en neer tot er vuil uit de afvoer omhoog komt. Helpt dit niet, schroef dan de sifon (zwanenhals) los en maak deze grondig schoon. Ontvet de afvoer door er soda en heet water door te spoelen. Nog steeds geen resultaat? Dan zit de verstopping ergens anders in de leiding. U kunt de leiding met een ontstoppingsveer doorsteken. Blijft uw riool verstopt? Bel dan het KlantContactCentrum van de gemeente om uw probleem kenbaar te maken. Dringende rioolproblemen buiten kantooruren of in het weekend meldt u ook bij het KlantContactCentrum.

Wanneer u een melding doet van een rioolverstopping of slechte afstroming van het riool buitenshuis dan komt een medewerker van de gemeente ter plekke kijken. In de regel is deze binnen één à twee uur ter plaatse en gaat na wat er aan de hand is. Een oplossing voor het probleem wordt gezocht. Kan de gemeente het probleem niet zelf oplossen? In overleg met u wordt een reinigingsdienst ingeschakeld die het riool reinigt en (eventueel) inspecteert. Aan de hand van de inspectieresultaten wordt de oorzaak vastgesteld. Verstopping/slechte afstroming in het riool wordt veelal veroorzaakt door voorwerpen die niet in het riool thuis horen, wortelingroei, verzakking of schade aan het riool door lozing van aantastende stoffen.

Indien u klachten heeft over de afvoer van regenwater in uw straat kunt u contact opnemen met de gemeente. Gaan uw klachten over een weg die de gemeente niet beheert dan kunt u contact opnemen met de eigenaar of verhuurder van het woningblok.

Kosten

Wij hanteren met betrekking tot de kosten een aantal regels. Aan de hand van de inspectieresultaten stellen wij de oorzaak vast. Dit bepaalt wie wat betaalt.

  1. Wordt het probleem veroorzaakt door voorwerpen die niet in het riool thuis horen? De kosten voor het verwijderen van deze voorwerpen, het reinigen en inspecteren van het riool alsmede de uren van de gemeentemedewerker zijn voor uw rekening. U moet rekening houden met een bedrag van circa € 300,--;
  2. Zit de oorzaak van het probleem op gemeentelijk eigendom en er is geen sprake van de situatie zoals bedoeld onder 1? De kosten voor het reinigen en inspecteren van het riool zijn voor rekening van de gemeente;
  3. Zit de oorzaak van het probleem op uw eigendom? De kosten voor het reinigen en inspecteren van het riool alsmede de uren van de gemeentemedewerker zijn voor uw rekening. U moet rekening houden met een bedrag van circa € 300,--.
  4. Als u een reinigingsbedrijf inhuurt, zonder de gemeente in te lichten, zijn de gemaakte kosten voor u als opdrachtgever. Deze kosten worden niet door de gemeente vergoed, omdat achteraf niet meer te controleren is waar het probleem gezeten heeft.

Gemeentehuis Margraten (Op afspraak)

  • Amerikaplein 1, 6269 DA Margraten
  • Nu gesloten.
  • Morgen: 09:00 - 12:00

Servicepunt Eijsden (Op afspraak)

Receptie KCC Margraten