Slopen
U doet een sloopmelding in de volgende gevallen:
- bij de sloop komt 10 m3 of meer afval vrij;
- bij de sloop verwijdert u asbest.
Sloopmelding én omgevingsvergunning
In de volgende gevallen heeft u ook een omgevingsvergunning nodig:
- sloopwerkzaamheden aan een erkend monument;
- sloopwerkzaamheden aan een gebouw in een beschermd stads- of dorpsgezicht;
- slopen in strijd met het Omgevingsplan.
Sloopmelding doen
U moet de melding minimaal 4 weken vóór de start van de sloopwerkzaamheden indienen. De behandeling van uw melding begint pas zodra alle vereiste informatie volledig en correct is aangeleverd. U kunt de sloopmelding indienen via het Omgevingsloket. Gebruik hiervoor uw DigiD. Bedrijven doen de melding met eHerkenning. Heeft u ook een omgevingsvergunning nodig? Dan kunt u deze gelijktijdig met de melding aanvragen.
Na de sloopmelding
Na het indienen van uw sloopmelding ontvangt u een ontvangstbevestiging van de gemeente.
Is de melding niet volledig? Dan krijgt u hiervan bericht en moet u een nieuwe, volledige melding indienen.
Is de melding wel volledig? Dan kan de gemeente voorwaarden stellen aan de uitvoering van de sloopwerkzaamheden. U bent verplicht zich aan deze voorwaarden te houden.
Start en einde werkzaamheden melden
Voordat u begint met de sloopwerkzaamheden, moet u dit minimaal 2 werkdagen van tevoren melden via het Omgevingsloket.
Bent u klaar met de werkzaamheden? Meld dit dan uiterlijk op de eerste werkdag na afronding ook via het Omgevingsloket.bij de gemeente.
Indieningsvereisten
Volgens het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) moeten sloopmeldingen aan bepaalde indieningsvereisten voldoen om correct te worden ingediend. Deze vereisten zorgen ervoor dat de gemeente de melding goed kan beoordelen en de werkzaamheden veilig en verantwoord kunnen plaatsvinden.
- Inhoud van de melding
De melding moet ten minste de volgende informatie bevatten:- de gegevens van de aanvrager (naam, adres, contactgegevens);
- het adres en de aard van het bouwwerk dat gesloopt wordt;
- de hoeveelheid sloopafval die vrijkomt (in m³);
- informatie over de aanwezigheid en verwijdering van asbest of andere gevaarlijke stoffen;
- de geplande startdatum van de sloopwerkzaamheden.
- Bijlagen
Soms moeten extra documenten worden meegestuurd, zoals:- een situatieschets of tekening van het bouwwerk;
- een asbestinventarisatierapport, als er asbest aanwezig is;
- eventuele aanvullende informatie die relevant is voor de beoordeling.
-
Tijdige indiening
De melding moet minimaal 4 weken vóór aanvang van de sloopwerkzaamheden worden ingediend. -
Indiening via het Omgevingsloket
De melding moet digitaal worden ingediend via het Omgevingsloket.
Rapporten meesturen bij de sloopmelding
Bij de sloopmelding moet u soms ook één of meer rapporten meesturen. Bijvoorbeeld:
- (als u verwacht dat asbest vrijkomt) een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf;
- een sloopveiligheidsplan voor de veiligheid op de slooplocatie;
- een rapport van een akoestisch onderzoek om geluidhinder te beperken;
- een rapport van een trillingenonderzoek om hinder door trillingen te beperken.
Let op: een asbestinventarisatierapport moet u altijd meesturen als het gaat om een gebouw dat gebouwd is vóór 1994.
Aan het indienen van een sloopmelding zijn geen kosten verbonden.
Moet u echter ook een omgevingsvergunning aanvragen? Houd dan rekening met mogelijke legeskosten die de gemeente daarvoor in rekening brengt.
Als u niet zeker weet of een bepaald materiaal asbest bevat, dan kunt u op de website van het IPLO kijken om een indruk te krijgen in welke materialen asbest kan zitten. Alleen een gecertificeerd bedrijf mag onderzoeken of asbest aanwezig is. Een overzicht van gecertificeerde bedrijven vindt u bij Ascert.