Zuid-Limburgse gemeenten vragen rechtszekerheid in strijd tegen Liège Airport
Riemst en acht Zuid-Limburgse gemeenten uit België en Nederland trekken opnieuw naar de Raad van State tegen de vergunning (permis unique) van Liège Airport. De Waalse regering verleende op 17 juli 2025 voor de derde keer een nieuwe vergunning, nadat twee eerdere vergunningen telkens werden ingetrokken voordat de Raad van State zich over de grieven zou uitspreken.
Gemeenten eisen inhoudelijk debat
“Onze inwoners verdienen bescherming én rechtszekerheid,” zegt Mark Vos, burgemeester van Riemst. “Voordat de Raad van State een uitspraak kan doen, trekt de minister de vergunning in en start de procedure opnieuw. Dat is een manier om de discussie te rekken, zonder ooit echt op onze grieven in te gaan."
De gemeenten benadrukken dat hun bezwaren al sinds 2022 dezelfde zijn:
- Het aantal vergunde vluchten werd verhoogd van 35.000 naar 55.000 per jaar (gemiddeld 150 vluchten per dag). Dit hoge aantal vluchten per jaar veroorzaakt onaanvaardbare geluidsoverlast, zeker ’s nachts.
- Nachtvluchten nemen toe: de zwaarst vervuilende toestellen blijven toegelaten en de nachtrust van de inwoners in de regio wordt verstoord.
- Het globale geluidsquotum werd ingeruild voor een individueel quotum per vliegtuig, met een graduele afbouw over 7 jaar. Zo laat de vergunning de deur open voor nog 7 jaar geluidshinder.
- De grensoverschrijdende effecten op gezondheid en milieu in Belgisch- en Nederlands-Limburg worden niet onderzocht.
- De impact van stikstofuitstoot op kwetsbare Natura 2000-gebieden blijft buiten beeld.
- In het aanvraagdossier én in de vergunningsbeslissing is de klimaatimpact onvoldoende behandeld.
Evenwicht tussen economie en leefbaarheid
De Zuid-Limburgse gemeenten erkennen het economische belang van de luchthaven voor de regio, maar wijzen erop dat dit niet mag primeren op de gezondheid en leefkwaliteit van ruim 280.000 inwoners in de regio.
“We vragen zeker niet om de sluiting van Liège Airport,” benadrukt burgemeester Vos. “Maar 55.000 vluchten per jaar is veel te veel en onvoldoende onderbouwd. De huidige vergunning heeft een enorme impact op mens en milieu, en houdt onvoldoende rekening met de bekommernissen en adviezen van omliggende gemeenten in Vlaanderen en Nederland. Het wordt tijd dat de Raad van State onze argumenten eindelijk ten gronde beoordeelt.”
Het consortium van Zuid-Limburgse Belgische en Nederlandse gemeentebesturen dat een nieuw verzoekschrift indiende bij de Raad van State bestaat uit: Riemst, Bilzen-Hoeselt, Tongeren-Borgloon, Gingelom en Voeren, aan Belgisch-Vlaamse zijde en Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Vaals en Maastricht, aan Nederlandse zijde. De deelname van Voeren wordt na goedkeuring in de gemeenteraad op 16 oktober officieel bevestigd.
Foto: Liège Airport